התאמת האתר למובייל – עד כמה היא חשובה היום בפרויקט קידום אתרים?

 

מקדמי אתרים בכל העולם ממשיכים לדבוק בטענה, שאתר שלא מותאם למובייל ומייצר חווית לקוח ברמה נמוכה עבור משתמשי מכשירים ניידים, לא יוכל להתקדם בגוגל לאורך זמן. האם יש משהו בטענה הזאת? האם התאמת האתר למובייל היא פקטור דירוג שמשפיע על היכולת לקדם את האתר בגוגל למקומות ריאלים עבור ביטויי המפתח החשובים? יצאנו לבדוק.

רקע קצר

האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותו היום, לא נראה כך תמיד. במשך שנים רבות עיקר הגלישה של משתמשים לאתרים שונים התבצעה באמצעות מחשב שולחני או מחשב נייד. בעלי אתרים הקימו אתרים בלי שהיו צריכים לתכנן את האתר עבור תצוגה במכשירים שונים. היה די ברור איך כל אחד מן המסכים והעמודים באתר נראה ומעוצב, ואיזו פונקציונליות הוא מציע.

 

כניסת המכשירים הניידים לחיינו, שינתה ללא היכר את הדרך שבה גולשים צורכים תוכן ברשת. הזמינות של הטלפון הסלולרי בכיס, העובדה שהוא קל לשליפה ומחובר באופן תמידי לרשת, הטריגרים שגורמים לנו להגיע אל אתרים שונים, לא תמיד ביוזמתנו – כל אלה חייבו את בעלי האתרים לחשוב מחדש על דרך להציג את המידע באתר ואת הפונקציות שהוא מציע לגולשים, גם על גבי מכשירים ניידים.

 

אלא שהאתגר הזה הפך נכון לא רק לבעלי אתרים, אלא גם למנועי החיפוש השונים. כשגוגל, למשל, שולח גולש אל אתר אינטרנט, הוא מעוניין שהאתר ייצר עבור הגולש חווית גלישה איכותית, ושהתוכן שימצא הגולש יהיה רלוונטי לחיפוש שביצע. מדוע? משום שגוגל הייתה רוצה שגולשים יביעו אמון בשירות שלה, שיסמכו על התוצאות של מנוע החיפוש, ושימשיכו להשתמש בשירותים של מנוע החיפוש הזה. אחרי הכל, גוגל היא עסק, ובלי גולשים שמגיעים ומשתמשים במנוע החיפוש – אין לה זכות קיום של ממש.

 

נדלג כמה וכמה שנים קדימה, ונבין, כי בחיפוש פשוט ממכשיר נייד או ממחשב שולחני, מתקבלות מגוגל כמעט אך ורק תוצאות חיפוש של אתרים המציגים יכולות התאמה למובייל. וכעת נשאלת השאלה: האם התאמה למובייל היא פקטור דירוג של גוגל, או שאתרים המותאמים למובייל בתוצאות החיפוש הם תוצאה של עבודה קשה שביצעו בעלי האתרים עצמם בניסיון להתאים אותם למציאות המשתנה?

 

בנושא הזה בדיוק יעסוק המאמר הזה.

 

קצת על מוטיבציה בהתאמת אתרים למובייל

התאמה של אתרים לשימוש במכשירי מובייל היא לא משימה פשוטה. היא דורשת זמן, משאבים, כסף, עובדים, תכנון מקדים, בדיקות ועוד. כברירת מחדל, אפשר יהיה להגיד שאין לבעלי אתרים אינטרס אמיתי להתאים אתרים למובייל, על אחת כמה וכמה אם מדובר באתרים גדולים מאוד, בינלאומיים, שנבנו בטכנולוגיה ישנה, וקשה עוד יותר יהיה לבצע בהם את ההתאמה הזאת.

 

איך גוגל יכולה להתייחס לכך?

 

האם גוגל יכולה להעניש אתרים שאינם מותאמים למובייל? האם גוגל יכולה לדחוק מתוצאות החיפוש אתרים שהתוכן שלהם רלוונטי לשאילתת החיפוש של המשתמש, רק בגלל שהם מציעים חווית גלישה טובה פחות במובייל?

 

גוגל יכולה לפעול בדרך שונה. במקום להעניש אתרים שלא טרחו והשקיעו את המשאבים הנדרשים על מנת לייצר חווית גלישה טובה במכשירים ניידים, היא יכולה לעודד את אלו שכן עשו זאת, ולהעניק להם ירון יחסי בתחרות על הדירוג בדפי תוצאות החיפוש.

 

האם גוגל עושה זאת? האם גוגל מתייחסת היום באופן שונה לאתרים המותאמים למובייל? המגמה, לאורך השנים, מראה שגוגל הגבירה את החשיבות שנתנה לעולם ההתאמה של אתרים לתצוגה במכשירים ניידים.

 

בעבר, לא ממש היה חשוב האם אתר הוא מותאם למובייל, והוא היה יכול להיות מדורג במקומות גבוהים בדפי תוצאות החיפוש, גם אם הציע חווית גלישה פחותה בהרבה מאתרים אחרים, עבור משתמשים של מכשירים ניידים.

 

בשנים שהגיעו לאחר מכן, ייחסה גוגל חשיבות מסוימת להתאמת האתר ולהנגשה שלו למובייל, ובתוצאות החיפוש שהוצגו עבור מכשירים ניידים, היא דאגה להציג אתרים מותאמים למובייל, באופן כללי, במקומות גבוהים יותר בדפי תוצאות החיפוש.

 

עברו עוד מספר שנים וגוגל החלה ממש לסרוק את גרסת המובייל, על מנת להחליט האם לאנדקס את האתר והעמודים שבו. מה זה אומר בפועל? שאתרים שהציעו גרסת מובייל שאינה כוללת את כל התוכן של העמוד במקור, הקטינו את הסיכוי שלהם להתאנדקס ולהיות נוכחים בדפי תוצאות החיפוש. עם השנים עברה גוגל מאינדוקס הדרגתי לפי גרסת המובייל, לאינדוקס כמעט מלא של גרסת המובייל בלבד. ההנחה היא שאם בעלי האתר עשו עבודה טובה, הם היו צריכים לייצר את כל התוכן הדרוש לגולש, גם בגרסת המובייל, תוך יצירת חווית שירות וגלישה מיטבית.

 

כיום, גוגל מתרכזת יותר ביצירת המענה הרלוונטי ביותר לשאילתת החיפוש של הגולש, או יותר נכון, לכוונת החיפוש שעומדת מאחוריה. זה אומר שבאופן היפותטי, גם אתרים שלא מציעים התאמה לעולם המובייל, יכולים להיות מדורגים גבוה, אם המענה שלהם לשאילתת החיפוש של הגולש הוא הרלוונטי ביותר והאיכותי ביותר שקיים.

 

ויחד עם כל זאת, חשוב לזכור שבטכנולוגיות המודרניות, יצירת אתר שמותאם למובייל היא חלק מובנה בתהליך בניה של אתר. התפיסה שלפיה אתר חייב להתאים לשימוש גם במכשירים ניידים, ולהציע פונקציונליות מלאה, היא כבר מזמן מובינית מאליה. אז האם הנטיה שלנו לראות יותר תוצאות מותאמות למובייל היא תוצאה של מיקוד האלגוריתם של גוגל, או ברירה טבעית של בעלי אתרים שבחרו לשדרג את מראה האתרים שלהם ולהתאימם למגמות העדכניות בשוק? בואו נראה מה גוגל עצמה מפרסמת בעניין.

שנת 2015 – עדכון Mobile Friendly

בשנת 2015 הטמעה גוגל את עדכון Mobile Friendly במנוע החיפוש שלה, שנתן עדיפות לאתרים מותאמים למובייל בתוצאות החיפוש שמוצגות במסגרת חיפושים שבוצעו ממכשירי מובייל. בהודעה שמסרה החברה היא הסבירה כי המיקוד שלה הוא ביצירת חווית גלישה טובה יותר למשתמשי מובייל, הימנעות מביצוע מיקוד או הרחקה של המסך באמצעות מחוות ידיים, בהימנעות מגלילה רוחבית במסך, מביצוע לחיצות על גבי המסך במטרה לקרב את הצגת התוכן ועוד.

שנת 2016 – עדכון נוסף של גוגל למובייל

בשנת 2016 לקחה גוגל את העדכון האחרון קדימה, וכעת נתנה דגש על התאמת האתר למובייל בלי קשר למכשיר ממנו מבוצע חיפוש הגולשים. במילים אחרות, גוגל מנסה בשנת 2016 לחנך אתרים שמוטב יהיה להם להתאים את האתר למובייל, גם אם הגולשים שלהם עדיין עושים שימוש נרחב במחשבים ניידים בעת גלישה לאתר.

שנת 2020 – אנדוקס באמצעות סריקת אתר המובייל

שנת 2020 כבר הייתה שנת מהפכה של ממש ביחס של גוגל לעולם ההתאמה למובייל, וההשפעה שלו על קידום אתרים. החל משנת 2020, באופן רשמי, גוגל סורקת ראשית את גרסת המובייל של האתר, ומאנדקס אותה במקרה הצורך. כאן מדובר בהצהרה רשמית של גוגל, על כך שהיא מייחסת חשיבות ליכולת של אתר המובייל לייצר חוויה שלמה ומספקת לגולש שמגיע לאתר.

המסקנה – התאמה למובייל היא אכן פקטור דירוג עבור קידום אתרים

כאשר מסתכלים על המגמות שמאפיינות את סביבת התחרות לאורך שנים, את העדכונים של גוגל ואת ההצהרות שלה בנושא, וכן את העובדה שגוגל בוחרת להסתפק באינדוקס גרסת המובייל בלבד – אין ספק שמובייל הוא פקטור חשוב ביכולת של אתר להציג תוצאות איכותיות בדפי תוצאות החיפוש. 

רוצים לקבל הצעת מחיר עבור בניית אפליקציות לחצו כאן>>